Reisverslag No. 3 Die alledaagse lewe in Suid-Afri - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Teun Lucassen - WaarBenJij.nu Reisverslag No. 3 Die alledaagse lewe in Suid-Afri - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Teun Lucassen - WaarBenJij.nu

Reisverslag No. 3 Die alledaagse lewe in Suid-Afri

Door: Teun Lucassen

Blijf op de hoogte en volg Teun

02 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Grabouw

Inmiddels ben ik gewend geraakt aan het feit dat ik hier een tijdje zal leven, de dagelijkse Zuid-Afrikaanse gang van zaken bevalt me prima. Ik zie mijn verblijf in Afrika op het moment nog als een lange vakantie, ik ben benieuwd of dat nog gaat veranderen. Grabouw stond afgelopen week een beetje op z’n kop. Na een behoorlijke shootout tussen de helden van de Grabouwse politie en vijf bankovervallers zijn alle AK-47’s weer opgeborgen en is de rust wedergekeerd in het normaal relatief rustige Grabouw. Door de weeks loop ik van maandag t/m donderdag stage en in de weekenden ben ik vrij zodat ik kan gaan en staan waar ik wil. Vele uitstapjes, hikes, feestjes, braaien, partijtjes, ervaringen en zeer waarschijnlijk nog een rondreis langs de noordoostkust met een bezoek aan het Kruger wildpark staan voor de deur.

Sinds dat ik hier zit ben ik elk weekend nog uit geweest en heb ik een aantal feestjes in Grabouw bezocht. Ik spreek veel met locals en het valt me op dat ze het graag over de politieke situatie en de geschiedenis van Zuid-Afrika hebben, naar mijn mening interessant om dergelijke verhalen van de lokale bevolking te horen. Ik heb gemerkt dat Zuid-Afrikanen enorm gastvrij zijn. Ook al hebben ze het niet altijd even breed, een Zuid-Afrikaan lijkt er alles aan te doen om een gast zich welkom te laten voelen. De bavianen daar en tegen zijn iets minder gastvrij. Bilbo de baviaan en zijn vriendjes bracht tijdens een trip naar Kaap Die Goeie Hoop een vrij kort maar krachtig bezoek aan onze lunch. Desondanks hen de stenen om de oren vlogen en ze werden geslagen met een pan wisten ze toch nog ons brood te stelen (de bandieten).

Na een zeer vruchtbare week met een weekopbrengst van maar liefst een wifi-code en ‘n boek loopt het op Groenberg Secondary allemaal (voornamelijk ‘’stillekes an’’) op rolletjes. Ik moet zelf opzoek naar taken en ik kan mijn stage op Groenberg Secondary geheel zelf invullen. Inmiddels heb ik meerdere lessen bezocht en is het me gelukkig duidelijk geworden dat er vele goede docenten op mijn stageschool rondlopen. Het wordt langzaam maar zeker duidelijk wat ik gedurende mijn stageperiode ga doen. Ik ga me samen met Rens vooral bezighouden met het maken van PowerPoints die docenten zo te hopen nog jaren zullen gebruiken. Daarbij ga ik natuurlijk ook zelf lesgeven, maar dat komt later. Ik denk dat vele van jullie het niet zullen verwachten maar deze leek trekt momenteel vol enthousiasme al zijn voetbalkennis en –skills uit de kast om het enige echte Groenberg Secondary soccerteam te coachen. Op maandag, dinsdag en woensdag verzorg ik samen met Rens en Robin een training en vullen wij op creatieve wijze zo’n 1,5 uur met voetbaltraining van de bovenste plank. Sommige leerlingen kunnen zich geen sportkleding veroorloven en voetballen op blote voeten, dat is de harde realiteit. Morgen trekt iedereen zijn beste kloffie aan en wordt er een team foto gemaakt.

Afgelopen weekend zijn we naar K-day music festival in Kaapstad geweest, het betrof een relaxt festivalletje met enkel Zuid-Afrikaanse artiesten. Zondag stond er een uiterst chique wine-tasting op het program, deze sloeg uiteindelijk om naar een tikkeltje ordinaire zuippartij. Het was in ieder geval gezellig.

Dan nog mijn rubriekjes.

-Zaken die hier anders zijn-
In tegenstelling tot de vrouwen die wekelijks uitbetaald krijgen, ontvangen de mannen hun zuurverdiende pak randjes op de laatste vrijdag van de maand. Beter bekend als ‘’Payday’’. Payday begint niet anders dan andere dagen maar eindigt op een wijze waarop de uitspraak ‘’d’n duvel is los’’ van toepassing is. Mannen krijgen op payday eindelijk hun geld, en wat doet een man met geld..? Juist, hij gaat naar de kroeg. Met als gevolg vele dronkenlappen op straat en ongelukken op de N2. Zo keek het toen we in de avond over de N2 naar huis reden blauw van alle zwaailichten, kwamen we brandende auto’s tegen en stoof de politie ons aan alle kanten voorbij. De day after staan er voornamelijk enorme rijen vrouwen voor de lokale supermarkten om van het overgebleven geld ‘’inkoepies’’ te doen.

-Mooie Afrikaanse woorden-
Het mooie Afrikaanse woord van deze blog is de ‘’jaaglokval’’, oftewel een snelheidscontrole waarbij de politie je in de val probeert te lokken wanneer je te hard jaagt.

Groeten.

  • 02 Maart 2015 - 21:56

    Willeke Vissers:

    Hey Teun,
    Wat weer leuk en boeiend om je interessante verhalen en ervaringen te lezen daar in het verre Zuid Afrika! Zo te lezen heb je je plekje wel een beetje gevonden en heb je het er naar je zin!
    En wat lachen die taal daar....jaaglokval.....zou ook zomaar door onze Belgische buren bedacht kunnen zijn!
    Succes met je powerpoints maken en met je soccer team en we kijken uit naar je volgende reisverslag!
    Groetjes Rob, Willeke en kids

  • 03 Maart 2015 - 17:14

    Riet En Mart:

    Hoi Teun
    Wat een mooi verhaal het blijft nog steeds boeien wat je zoal schrijft.
    Wij blijven jou zeker volgen.
    Veel plezier en wij kijken weer uit naar het volgende verhaal.
    Groetjes Mart en Riet.

  • 03 Maart 2015 - 19:42

    Lea:

    Ha Teun ,wat een leuke verhalen, je maakt wel vanalles mee,je hebt t zelfs geschopt tot voetbaltrainer leuk hoor , kijk uit naar je volgende verhaal en veel succes met je stage. gr Lea

  • 03 Maart 2015 - 23:07

    Gert Hagens:

    Dat klinkt nogal zeer logisch dat er maar een keer in de maand pay-day is voor de mannen ( daar is over nagedacht). Zo te lezen kom je echt niks te kort en wat leuk zo'n lokaal festival. Dus als Zuid Afrika in de toekomst een keer wereldkampioen voetballen wordt heb jij misschien wel aan de basis gestaan !!

  • 04 Maart 2015 - 08:17

    Teun Lucassen:

    Allen bedankt voor de reacties, leuk om te lezen!

  • 04 Maart 2015 - 11:21

    Oma Mulders:

    hoy Teun, ik hebb jou mailtje gelezen en gezien dat je aan het voetballen bent daar
    Hoe is dat mogelijk je. Zit in een ganse. Andere wereld als hier het is er behoorlijk w arm daar vanmorgen hoorde ik op de radio dat er bij kaapstad bosbra nee n zijn is dat bij jou in de. Buur t. .hier is alles goed hou je taai en tot een volgende. K eer groe tjes oma

  • 04 Maart 2015 - 11:32

    Teun Lucassen:

    Ha oma, ik ben inderdaad trainer van het schoolvoetbalteam. Je hoeft je geen zorgen te maken over de bosbranden die zijn op zijn minst een uur rijden van waar ik zit er de grote gevaarlijke branden komen niet bij mij in de buurt. binnenkort maar 'n keertje skypen, ik regel wel wat met mam.

    Groetjes.

  • 06 Maart 2015 - 12:44

    Gardie:

    Ha, Teun,
    Wat een leuk verhaal!
    Volgens mij leid jij daar wel een lekker studentenleven.
    Geniet ervan en succes met voetballen ;-)
    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Teun

Actief sinds 07 Jan. 2015
Verslag gelezen: 366
Totaal aantal bezoekers 8653

Voorgaande reizen:

05 Februari 2015 - 26 Juni 2015

Zuid-Afrika

Landen bezocht: