Reisverslag No. 6 Oor die helfte - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Teun Lucassen - WaarBenJij.nu Reisverslag No. 6 Oor die helfte - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Teun Lucassen - WaarBenJij.nu

Reisverslag No. 6 Oor die helfte

Door: Teun Lucassen

Blijf op de hoogte en volg Teun

29 April 2015 | Zuid-Afrika, Grabouw

Ditmaal weer een verslag over mijn leventje in Grabouw. Inmiddels heb ik een aantal Zuid-Afrikaanse vrinden gemaakt waarmee ik in ‘’die naweek’’ omga en stap. Tijdens het uitgaan word ik steeds vaker herkend en gevraagd om samen een whisky, wodka, biertje of wat dan ook voor ’n drankje te nuttigen. ‘’Baie gesellig almal’’. Een tijdje geleden stond ik met een kerel te praten over criminaliteit en inbraken in Grabouw. Hij vertelde mij dat hij niet bang was voor inbraken omdat hij over een goed wakende viervoeter beschikte. Ondanks dat, bleken zijn bezittingen niet veilig te zijn en is er alsnog van hem gestolen. Het gene wat deze bandieten buit hebben gemaakt is (ja echt waar) de waakhond. Waakhonden worden hier blijkbaar gestolen om vervolgens voor ’n paar Randjes als van de vrachtwagen gevallen door te worden verkocht. Deze zelfde man vertelde mij dat hij een stroomschokapparaat en een bivakmuts onder zijn bed heeft liggen, ik vroeg hem waarvoor de bivakmuts diende. Hij wist het volgende uiteen te zetten: Wanneer ik een inbreker hoor zet ik mijn bivakmuts op, pak ik mijn stroomschokapparaat, taser ik hem neer om vervolgens (ik citeer) ‘’Die kak uit die dief syn liggaam te skop’’. Tegen de politie vertel ik dan dat er twéé inbrekers in mijn huis waren die het met elkaar aan de stok hebben gekregen waarvan er eentje vandoor is gegaan. Ja… Die Zuid-Afrikanen zijn zo stom nog niet.

Dit land en haar mensen blijven me verbazen. Zo zag ik ’n tijdje geleden tijdens een feestje een zuigeling van anderhalf jaar oud een biertje achteroverslaan omdat dit volgens zijn vader goed zou zijn tegen ‘’die kakwormpjes’’. Die zelfde nacht hoorde ik van een kerel die naar huis was gereden maar vervolgens te zat was om zijn auto uit te stappen en de nacht heeft doorgebracht in zijn bakkie. Ik kwam gister nog in het scheikunde kabinet van onze school, daar zag ik een oud en door allerlei chemicaliën bruin uitgeslagen reageerbuisrek met gebroken reageerbuizen die afgesloten worden d.m.v. verlepte condooms (dat wat het ‘’Ohja-momentje’’ van gisteren). Zie foto.

Op mijn stageschool is m.b.t.. de veiligheid het een en ander aan het veranderen. Zo is het voortaan verboden om ‘n schaar mee naar school te nemen omdat leerlingen elkaar er mee neersteken. Er zijn voor docenten noodknoppen in lokalen geplaatst om bij een noodsituatie om hulp te roepen. Vorige week werden de risicoklassen naar de aula gedreven om vervolgens door de politie opgepakt te worden wanneer leerlingen drugs en of wapens met zich droegen. Deze regels zijn er niet zomaar! Laatst kwam een van onze trouwste voetballers niet opdagen op de training omdat hij die zelfde dag in school op het toilet was neergestoken. Op het werk verloopt alles nog steeds prima. Ik ga morgen voor het eerst in mijn leven scheikunde doceren, niet dat ik er zo gek veel van af weet (maar dat komt vast goed).

De weekenden zijn nog altijd fantastisch. Afgelopen weekend ben ik op Robben Eiland geweest en heb ik samen met 59.999 andere supporters een rugbyderby tussen The Bulls en The Stormers bezocht. Geweldig om te zien hoe het temperament van de Zuid-Afrikaanse bevolking opborrelt bij deze sport, daarentegen iets minder geweldig om te horen hoe vrouwen van middelbare leeftijd met overslaande stem achter in je nek hun stembanden aan stukken staan te schreeuwen.

Ik hoef mij de komende weekenden nog niet te vervelen want skydiven, bungee jumpen en kooiduiken met haaien staan nog op de planning. Tot slot de rubriekjes.

-Zaken die hier anders zijn-

Sommige dingen zijn hier nu eenmaal (zacht uitgedrukt) wat minder logisch. Mijn stageschool heeft naar mijn ervaringen weinig te besteden, zo zijn er niet genoeg schoolboeken, geen goede schoolbanken en is printen een hel .We worden wanneer we willen printen namelijk d.m.v. vele smoesjes van het kastje naar de muur gestuurd om vervolgens bij de laatste printgelegenheid ’n vet virus op onze USB te ontvangen dat alle documenten wegvreet. Ondanks dit alles heeft het Groenberg Secondary op een of andere manier genoeg pegels om een Olympisch zwembad aan te leggen op een schoolplein/binnenplaats waar de olympische afmetingen ver buiten reiken, ik wens onze Nederlandse bouwkunde studente die deze taak op zich heeft gekregen succes!

-Mooie Afrikaanse woorden-

Het mooie Afrikaanse woord van deze blog is ‘’Ma se poes!’’ het is schuttingtaal dat veelvuldig wordt gebruikt door de Zuid-Afrikaanse jongeren. Ma betekent moeder en poes heeft niet zo gek veel met het dier dat op vier pootjes loopt te maken…

Tot Siens.

  • 29 April 2015 - 16:32

    Hay Mulders :

    Wat een ongelooflijke toestanden daar. Maakt het natuurlijk wel erg interessant en er is nog wel wat eer te behalen. Wat een mooie vindingrijkheid bij die gasten daar.
    Succes met scheikunde en je voetbalteam !!!
    Is er ook schuttingtaal in de sfeer van: " pa se .......

  • 29 April 2015 - 19:48

    Berdien:

    Leuke verhalen om te lezen Teun.
    Geniet nog van je tijd daar..

    Groetjes Berdien

  • 29 April 2015 - 21:59

    Gert Hagens:

    "Kei schon " om te lezen maar je moet dus wel goed oppassen daar . Dat van die bivakmuts is wel een goed uitgedachte aktie.
    Veel plezier bij alle activiteiten die je nog gaat ondernemen .

  • 30 April 2015 - 03:17

    Inge En De Family:

    Ha Teun,

    Wat een belevenissen maak je daar mee in Zuid-Afrika! Hopelijk is het voor jou wel veilig daar. Hier kwamen we ook nog wapens tegen in de supermarkt.. We wensen je nog een mooie tijd daar!

    Groetjes vanuit Orlando

  • 30 April 2015 - 21:35

    Riet:

    Hoi Teun
    Jou verhalen blijven nog steeds boeien ik lees ze dan ook graag.
    Wat maak je toch allemaal mee.
    Zorg goed voor jezelf en geniet van de mooie ervaringen.

    Groetjes Riet.


  • 01 Mei 2015 - 09:14

    Kees-Jan:

    Voel je je zelf wel veilig daar? Koop anders een van de vrachtwagen gevallen hond (als die dan niet mank loopt...). :-)
    Geniet van alle activiteiten die je gaat doen maar vooral ook van je school en leerlingen!
    Kees-Jan

  • 01 Mei 2015 - 16:24

    Lea:

    Hej Teun wat weer een keileuk verhaal, het is toch geweldig wat jij daar allemaal meemaakt. Nog veel plezier met alles wat je doet , vooral in het weekend. Proost gr Lea

  • 01 Mei 2015 - 19:19

    Oma :

    Hallo Teun wat maak je toch veel mee daar ik zal blij zijn als je weer veili

  • 01 Mei 2015 - 19:28

    Oma:

    zoals ik zei: ik zal blij zijn als je weer veilig thuis bent. Dorien komt met Leon naar jou toe volgende week woensdag. pas goed op je zelf .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Teun

Actief sinds 07 Jan. 2015
Verslag gelezen: 443
Totaal aantal bezoekers 8664

Voorgaande reizen:

05 Februari 2015 - 26 Juni 2015

Zuid-Afrika

Landen bezocht: