Reisverslag No. 1 Witvel in Suid-Afrika - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Teun Lucassen - WaarBenJij.nu Reisverslag No. 1 Witvel in Suid-Afrika - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Teun Lucassen - WaarBenJij.nu

Reisverslag No. 1 Witvel in Suid-Afrika

Blijf op de hoogte en volg Teun

09 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Grabouw

Zozo, de eerste dagen in Zuid-Afrika zijn alweer verstreken. Na een lange reis van 28 uur deur tot deur werd ik door Karin (projectleider), Paddy en zijn vrouw Rensie (begeleiding) hartelijk ontvangen op Capetown Airport. Na eerst wat noodzakelijke inkopen gedaan te hebben werd ik naar mijn verblijfplaats in Grabouw gereden. Ik woon in een prachtig gelegen huisje wat van alle gemakken is voorzien. De natuur is hier werkelijk prachtig, vele bergwegen met prachtige uitzichten op o.a. Kaapstad, andere dorpjes en de Atlantische Oceaan.

De mensen hier zijn enorm vriendelijk, hartelijk en vooral relaxt. Eergisteren bezochten we bij een hardloopwedstrijd waar de zonen van Paddy aan meededen. We hebben kennisgemaakt met enkele familieleden en vrienden van Paddy. Met enkele van hen heb ik door mijn cursus Afrikaans een woordje Afrikaans kunnen wisselen. Het Afrikaans praten en verstaan blijkt in de praktijk toch moeilijker dan verwacht. In Zuid-Afrika wordt er aan de linkse kant van de weg gereden en is alles in de auto gespiegeld aan de Nederlandse auto. Na enkele malen spook te hebben gereden, met m’n rechter hand tegen de deur te hebben geslagen terwijl ik wilde schakelen en mijn ruitenwissers aan te hebben gezet i.p.v. mijn richting aan te wijzen gaat het links rijden steeds beter.

Het verkeer kent hier niet de algemene regel ‘’rechts gaat voor’’. Kruisingen en andere knooppunten zijn voorzien van een ‘’stopsign’’ waarbij de eerste die stilstaat voorrang heeft, een prima systeem. Je moet niet raar opkijken van koeien, geiten, ezels of mensen die de (snel)weg oversteken, ook niet van mensen die over de snelweg lopen of fietsen. Daarbij zijn er mensen die langs de snelweg o.a. appels staan te verkopen , en ja er zijn dan ook automobilisten die zin hebben in een appeltje en even stoppen op de vluchtstrook. Vele mensen waaronder kinderen worden verplaats in een ‘’bakkie’’ de laadbak van een pick-uptruck soms wel met z’n 10-en tegelijk.

De harde realiteit van de armoede in dit land maakt een behoorlijke indruk om mij. Ik had niet verwacht dat de ‘’Townships’’ (krottenwijken) zo groot zouden zijn. Wanneer je bij een kruispunt stilstaat lopen bedelaars langs je auto met de vraag om wat kleingeld. Bij drukke kruispunten zie je soms wel 15 bedelaars/verkopers van zonnebrillen, sieraden etc. bij elkaar.

Zaterdag zijn we z’n drieën, Rens, Laura en ik naar Kaapstad gereden. Rens is een klasgenoot en Laura woont hier al 5 maanden. Dat Laura al bekend is met Zuid-Afrika is erg fijn, zij kan ons van alles vertellen over praktische zaken, omgangsnormen en de Zuid-Afrikaanse cultuur. Zaterdag was een ‘’baie gesellige aand’’. We hebben enkele vrienden van Laura leren kennen. Daarbij hebben we kennisgemaakt met Black Label, een prima Zuid-Afrikaans biertje. We zijn wezen stappen op Longstreet in een café met live muziek, daarboven een zaal met uitgaansmuziek en er tegenover een hostel waar we die nacht hebben geslapen.

Dan volgt nu een kort weerbericht: temperatuur om en nabij de 27° Celsius met een zon die factor 50 doet opsmeren, er waait een fris aanlandig briesje en in de nacht koelt het voldoende af zodat ik de mogelijkheid krijg om prima slapen.

Ik zal mijn reisverslagen telkens afsluiten met twee korte rubriekjes, genaamd: ‘’Zaken die hier anders zijn’’ en ‘’Mooie Afrikaanse woorden’’.

-Zaken die hier anders zijn-
1) Toen ik over het Zuid-Afrikaanse binnenland vloog viel mij de vorm van de landbouwvelden op, deze zijn namelijk rond. Ik vroeg mijn buurman waarom deze velden rond zijn. Hij wist mij te vertellen dat dit niets te maken heeft met buitenaardse taferelen waar mening Discovery programmamaker jaloers op zou zijn, maar dat dit een zeer praktische reden heeft: Ronde velden zijn met een haspel beter te bewateren. Daarbij is er minder waterverspilling en bijkomend voordeel de haspel hoeft niet verplaatst te worden.

-Mooie Afrikaanse woorden-
Het Afrikaanse woord van deze blog is Vleispaleis: het woord is te ontleden in twee woorden, vleis wat net zoals in het Americaans dialect vlees betekent en paleis wat het zelfde is als in het Nederlands. Het woord heeft betrekking op een persoon en betekent vetklep of dikzak oftewel iemand met veel vlees.

Ik vermaak me hier wel,

Groeten.

  • 09 Februari 2015 - 12:54

    Willeke Vissers:

    Wat leuk Teun, om je belevenissen in het verre Afrika te lezen! Vooral het ritje in de auto dat je beschreef......haha, zie het zo voor me! Hopelijk went t snel!
    Groetjes Rob Willeke en kids

  • 09 Februari 2015 - 20:53

    Milou Verheijen:

    Het klinkt al erg leuk Teun!
    veel plezier en succes nog!
    En ik zag dat onze mooie collage al op je kamertje hangt.. heeel goed!

    Groetjes,
    Milou

  • 09 Februari 2015 - 22:29

    Ria En Sjaak Geurts:

    Ha Teun,
    dat klinkt niet verkeerd. En een mooi onderkomen in een prettig pandje van alle gemakken voorzien. En dan uitkijkend op een mooi landschap. Overdag lekker warm en 's avonds koelt het genoeg af om te kunnen slapen. Nu nog ff wennen aan het links rijden zonder de ruitenwissers aan te zetten of te spookrijden. Ik zie het voor me dat mens en dier deelneemt aan het verkeer. Ben benieuwd naar al je ervaringen, verhalen en ook de Zuid Afrikaanse uitdrukkingen zoals dus Vleispaleis. Als het goed is is het Zuid Afrikaans het oude Nederlands van zo'n 400 jaar geleden.............
    Hee Teun veel plezier en succes daar.

    Groetjes van de Geurtsjes.

  • 10 Februari 2015 - 08:48

    Hay Mulders :

    Klinkt goed, Teun. Er is veel te beleven. Je hebt in korte tijd al veel gezien. Geniet ervan. Leuk, die korte rubriekjes.
    groet,
    Nellie en hay

  • 10 Februari 2015 - 20:26

    Geert En Christine:

    Hoi Teun,
    Leuk en informatief verhaal. Veel succes met je minor en geniet ervan, maar als ik het zo lees lukt dit al heel aardig. Doe de vleispaleise en witvelle de groete van ons.
    Geert en Christine

  • 10 Februari 2015 - 21:53

    Teun Lucassen:

    Bedankt voor alle reacties, leuk om te lezen.

  • 03 Maart 2015 - 22:40

    Gert Hagens:

    Leuk geschreven Teun , ben net terug uit Ghana en nu ga ik jou volgen. Dat van die verkeersregels is in Ghana hetzelfde en het bedelen als je stil staat ook. Heel veel plezier!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Teun

Actief sinds 07 Jan. 2015
Verslag gelezen: 443
Totaal aantal bezoekers 8670

Voorgaande reizen:

05 Februari 2015 - 26 Juni 2015

Zuid-Afrika

Landen bezocht: